Vadkantó - Megérint a természet

Bár ebben az évben nagyon sok szép és kevésbé szép helyen sikerült horgásznom, a legutóbbi peca helyszíne örökre meghatározó és szép emlék marad. A túráim során igyekszem mindig arra törekedni, hogy a lehetőségekhez képest olyan tavat válasszak úti célnak, mely az egészséges és méretes halállománya mellett szép környezetben helyezkedik el.

Fontos számomra az is hogy a pihenés ne egy szeméttől, italozó, hangoskodó, ordítozó "horgászoktól" teli parton teljen, hiszen úgy gondolom, hogy ez a "hobby" a csendről, a halak és a természet szeretetéről kell, hogy szóljon, távol a város , az emberek zajától.

Sajnos ezt sok "pecás" nem így gondolja, így gyakran szembesülök kocsma hangulattal, egymástól 2-3m-re levő barátok ordítva beszélgetésével, valamint a leszaggatott zsinórok, sérült előkék, és egyéb felszerelések szétdobálásával, ami azonnal rányomja a hangulatot az egyébként jól induló horgászatra. Ezek tükrében a Magyarországon található horgászhelyek számai gyakran redukálódnak le fejben, hiszen sok helyen a hatalmas tömeg, a tábor helyek közelsége, a tulajdonosok nemtörődömsége elriaszt egy esetleges próbától.

Vadkantó - Megérint a természet

Mivel azonban már-már fanatikus módon vízparton ülő lettem, és tudván, hogy az augusztus 20.-i ünnepnap miatt 3 napos hétvége közeledik, így nekiálltam a keresgélésnek, és megakadt a figyelmem, egy olyan tavon, ami szinte nemrég "látott napvilágot". Az elmúlt hónapokban több cég teszthorgászai is meglátogatták a helyszínt és a beszámolók igen pozitívak voltak, főleg ami a környezetet illeti. Átnézve a tó honlapját, azonnal felvettem a kapcsolatot a tó tulajdonosával, Rogerrel, aki származását tekintve Holland, de már több éve Magyarországon él.

Miután kiderült, hogy a tó teljesen üres hétvégére, így azonnal eldőlt....irány surány....mégpedig Cserhátsurány. Némi info gyűjtés után kiderült, hogy a tó 19Ha, a gát közelében mélyül, és enyhén iszapos a meder. A halban igen gazdag tavat még szinte csak pár ember horgászta, így minden hal szinte horogszűz, és ami fontos, nagyrészük "ősi" állomány...nem telepített fajta. Többen felhívták a figyelmemet, hogy a tóban rengeteg a növendék 0,5-2kg-os ponty, és ezek szelektációja igen nehéz mert a mohó kis uszonyosok minden bojli méretet "elhúznak" , így a nagyobbakat nehéz horogra csalni. Ezek és a fényképek tudatában indultunk neki 3-an, már szinte összeszokott csapatként Párommal, Katával és Karesz barátommal a Vadkan tavat meghódítani. Budapesttől alig 1 órás kényelmes döcögés után megérkeztünk Cserhátsurányba, majd Rogerrel való rövid ismerkedés után elindultunk a természeti csodához. Mikor megérkeztünk és megláttuk a helyszínt, akkor szó szerint elállt a lélegzetünk. Mindhárman sok felé jártunk már az országon belül, de ehhez fogható szépségű tavat még egyikőnk sem látott.

Ős fás erdős, hegységgel körbevett völgy, melyet a nádasok, és a hatalmas zöld mező ölel körbe...leírhatatlan és lefényképezhetetlen látvány. Élőben látni egy ilyen helyet azonnali katarzis annak aki szereti a természetet...hát ha még horgászhat is a közelében.

Vadkantó - Megérint a természet

Miután kicsit magunkhoz tértünk Roger a házigazda mesélt a tóról, annak adottságairól és aa 1-es, 2-es, 3-as, 4-es helyet javasolta, mert az aszály miatt a többi helyen kisebb volt a vízállás a szokásosnál, és a tó táplálása még nem megoldott. Mi a 3-es állást, nagyjából a tó közepét vettük célba, hiszen itt a nádas és a nyílt víz is elérhetőnek tűnt, így teret adva az esetleges kísérletezésnek.

A tavon egyébként 9 állás található, azok nagyon jól és messze helyezkednek el, így 2013-ban amikor teljes formájában pompázik majd a hely, akkor sem lesz zsúfoltság. Megtudtuk azt is, hogy igen szigorú szabályok lesznek érvényben a tavon, ami nem véletlen, hiszen ősszel a tavat lehalásszák, a kis pontyok kikerülnek a vízből, és csak 5-6kg felett lesz benne ponty és amur, illetve novemberben Franciaországból érkezik 20+, 25+-os halakból szűz szájú ponty, mindez több tucat mennyiségben. Roger a tóból egy nagyon exkluzív helyet szeretne kialakítani, mely reményei szerint a top tavak között lenne számon tartva. A halak védelme érdekében leadcore-t, szakállas horgokat, fonott zsinórt, magmixet nem lehetne használni, és a hallopást is több komoly eszköz és apparátus figyelné. Mivel a 3 nap alatt igen sokat volt kint a táborhelyünkön így sok érdekeset tudtunk meg a terveiből, amik ha valóra válnak akkor igen népszerű, és igen szép környezetű tó kerekedik a már most is csodálatos helyből. Na de visszatérve a pecához, kipakolás és tábor - sátor építés után, irány a csónak és a radaré a főszerep...

A parttól 100-150-180m-es távolságban több kisebb törést, púpot találtunk és több helyen váltotta az egyébként 10-15cm-es iszap réteget egy-egy négyzetméternyi keményebb terület. Ezeket átpásztázva 4 bóját helyeztünk el , kettőt 170-180m-es távolságban 2m-es vízben, egyet 1.6m-es, egyet pedig 1m-es vízben. A bójákra magmixet és bojlit valamint hallibut pelletet szórtunk viszonylagosan ésszerű mennyiségben. Miután ezzel végeztünk és a podok, botok, szerelékek is bevethetővé váltak, következett a csalizás. Első körben a CFB RedArmy és Mosterfish golyói kerültek fel hóember formában egy-egy ananászos és crab ízű könnyítéssel.

Vadkantó - Megérint a természet

Mivel 9 bottal horgászhattunk 3-an, így volt lehetőség itt is az újdonságnak számító Liver és Black Jack squid mixeket tesztelni, és édes íznek a Birdfood barackos golyóit próbálgatni. Az első behúzások után alig 1 órával megérkeztek az első érdeklődők...de volt egy kis bibi...az első akasztásoknál olyan ellen erőt éreztünk, hogy azonnal 10-15kg körüli halakat vizionáltunk...volt megdöbbenés, mikor merítő távolságban megláttuk az alig 1,5kg-os pontyot, ami csak a fejrángatásaival adott jelet arra, hogy kételkedjünk az azonnali mohos megfogásában.

Ezt követően elkezdődött az amiről már több, a Vadkan tavat megjárt ember beszélt...sorra jöttek a kis érdeklődők, 1-2kg-os átlagsúlyban...mindezt olyan tempóval, hogy a 3x3 botból jó ha összesen 3db bent tudott lenni egy időben. Miután az első pár órás rohamon túl voltunk, elkezdtük növelni a bojli méretét és mennyiségét, gondolván, hogy a kicsik a 30-as, dupla 20-as golyóval nem bírnak majd és megjönnek a nagyok is végre. Hát tévedtünk...a kis mohó bajszosok még a dupla 30-as és a tripla...igen a tripla 22-es golyót is befalták, így igen nehéz volt szelektálni. közben persze beesett pár szebb hal is, érintetlen szájjal és csodálatos hibátlan pikkelysorral, meg persze őrült erővel. Valamikor 5-6 óra körül ült el a ribillió, mikor is szusszanhattunk egyet...de csak 22 óráig...akkor szinte újra kezdődött az egész...csalizás, etetőhajó be, csali ledob, swinger felakaszt, kishajó elindul kifelé, de a jelző már szól...és újra hal a horog végén. Így telt az első éjszaka is...és bár néha érkezett egy 7-10kg közötti pikkelyes vagy bőrruhás kopoltyús is, a kicsiké volt a főszerep.

Ami elképesztő volt mindezek mellett az a hőmérséklet. Természetes volt, hogy utunk előtt tájékozódtunk a várható időjárásról, és nap közben 30 fok feletti, de éjszaka sem kevesebb mint 14-15 fok körüli hőmérsékletet jósoltak, így igen komoly meleg ruhával nem készültünk....nagy hiba volt. A völgyben a naplemente után hatalmasat zuhant a levegő, így hajnalban 4-6 fok várt minket...és persze a halak...hát hol az örömtől, hol a hidegtől reszkettünk. Mivel egy tájvédelmi terület kellős közepén voltunk, így várható volt vadállatok felbukkanása is, és már a megérkezésünk perceiben sok vaddisznó lábnyomot találtunk magunk előtt az iszapban. Éjszaka persze volt némi izgalom a varacskos barátaink miatt is...hát nem volt adrenalintól mentes a túra.

Vadkantó - Megérint a természet

Másnap reggel megérkezett Roger, és hamar elmeséltük élményeinket, majd egy reggeli után tovább próbálgattuk a szelektációt, ami elég reménytelen küzdelemnek látszott. Roger említette, hogy a tóban közel 10.000db kis ponty, 5000db amur, és pár ezer darab 5-10kg körüli ponty található, de a kishalak miatt a nagyok nem férnek a csalihoz..ezért nehéz őket megfogni..sőt amurt szinte alig fognak a tavon, mert bár napi sok száz kiló zöld borsó és csemege kukorica a betevőjük...azt 10-15 perc alatt feleszik és visszamennek a biztonságot adó rejtekeikre...Ezen felbuzdulva, és mert Roger felajánlotta, hogy a bojáinkat komolyabb mennyiséggel megeteti, elkezdtünk tudatosan amurra horgászni.

Miután vendéglátónk közel 2-300 kiló kukoricát lapátolt a 4 bojánkra, elkezdett forrni a víz...az amurok,mint a delfinek kidobálták magukat...csodás látvány volt ahogy kettesével, hármasával a víz felett fél egy méterre repülnek a 10-15kg-os torpedók. Az egész azonban valóban nem tartott sokáig, és bár siettünk a behúzással csalizással, így is csak pár növényevőt sikerült kicselezni, igaz nekem megdőlt az egyéni rekordom...aminek nagyon örültem.

A szombati, majd a vasárnapi napon egyre több halat fogtunk, igaz sok volt a kis ponty, de jól szórakoztunk...és előfordult, hogy Rogernek is jutott egy bot, és egy fényképezni való hal.

Vasárnap már muszáj volt a bójákat is kijjebb hozni, mert nem győztük se akkumulátorral, se fizikailag a rohamot. Nagyon kellemesen éreztük magunkat és nagyon sok élménnyel és egy kellemes ismeretséggel bővült a "lista" és már hétfőn a pakolás közben biztosak voltunk benne, hogy 2013-ban visszatérünk egy igazi nagyhalas pecára. A 3 nap alatt, bár nem számoltuk...de körülbelül 150 feletti darabszámot produkáltunk, mely igen fárasztó lett a végére...de megérte..és ajánlom mindenkinek aki nem csak a hatalmas halak, hanem a csodás környezet miatt is hajlandó elindulni egy több napos aktív pihenésre.

Barna Miklós - Lőrincz Károly - Varga Kata (CFB Tactical Team)

További képek a teljesség igénye nélkül: