Szeszélyes szeptember

Évek óta, hagyományteremtő jelleggel, minden év szeptemberében ugyanazon a horgászhelyen egy hetet a Merenyei-víztározón töltök el annak reményében, hogy az őszi szezonnyitás szép fogásokat rejteget magában. A sorozatból az idei év sem maradhatott ki, ezért szeptember 15-22. között a 15-ös helyen töltöttem el felejthetetlen horgásznapokat.

Barátommal már a megelőző hetek a készülődés jegyében teltek el, a CFB mixeiből (Deep Sea World, Smoky Fish, Dracula, Full Amino, RedArmy) összesen 20 kilogramm golyót gyártottunk oldódó és főzött kivitelben.

Az új mixek mellett új aromakombinációkat is kipróbáltuk az innováció jegyében, ezért a horgászat izgatottsága mellett a bojlik leendő fogóssága is kíváncsisággal és izgalommal töltött el minket.

Csalijaink a következő ízesítésűek voltak:

• Lazac – Chili
  • Máj – Fokhagyma
  • Fokhagyma – Bors
  • Barbecue

A felkészülés után szemeink már az időjárás jelentéseket fürkészték, tudat alatt reménykedtünk, hogy a sors kegyes lesz hozzánk, és a vénasszonyok nyarában fogjuk eltölteni az elkövetkező napokat. Persze, mint mindig, az ember tervez, az időjárás pedig közbeszól...
Érkezésünk napján, vasárnapra ragyogó napsütés és kellemes őszi hőmérséklet fogadott bennünket. Lepakolás, sátorállítás, bójázás, majd a felszerelések okozta káosz közepette már mentek is a szerelékek a „bevetésre". Mégiscsak horgászni jöttünk, a pakolás megvár minket.

Csalizási technikánkban semmi ,,variálás" és bonyodalom nem volt.
Én majdnem minden esetben dupla 20 mm oldódó bojlival csaliztam, ami az elvárásaimnak megfelelően adta a szép halakat. Barátom a kísérletezgetés híve,így Ő 1 szem 20 mm oldódó és 1 szem 20 mm főzött golyót próbálgatta más-más ízesítésben, esetekben ezeket kombinálta is. Persze ezek mellett a balanszírozás, pop up-ozás sem maradhatott el.
A bójáink a tó közepén ( 200 – 300 m) távolságban helyezkedtek el. Az előző évek tapasztalata alapján ebből a távolságból jöttek a nagyobb testű bajszosok. Majdnem mindegyik bója más és más jellegű helyre került. ( iszap, fél iszap, kemény, félkemény... ) De számításunk gyorsan beigazolódott arra vonatkozóan,hogy a kemény részről fog jönni hal. Nem egész fél óra után a botom már ,,füstölt" is. A halaink 90 % - a kemény részőr jött.
A következő 24 óra a kapásokról szólt, nem volt olyan pillanat, hogy mind a hat bot egyszerre a vízben lett volna, szinte felváltva fárasztottunk társammal.

Elégedettségünkön a szépséghiba csak annyi volt, hogy a kifogott halak egyike sem volt „igazán" kapitális, 13 kilogramm fölé sehogy sem sikerült kerülnünk. Természetesen tudtuk, hogy még nagyon a horgászat első napjait tapossuk, így bosszankodásunk hamar elillant. A hétfői nap délelőttje a kapásokról és fárasztásokról szólt, de délutánra, valami varázsütésre megváltozott. Az addig gyengén lengedező szél is megállt, a víztükör zavarba ejtően kisimult, a táj rezzenéstelen arcot vett fel. A mozdulatlanságból már tudtuk itt valami hamarosan történni fog, társammal szinte egyszerre jutottunk arra a következtetésre: vihar előtt csend. A szerelékek újrahúzása és a vacsora után nyugovóra tértünk sátrunkba, pihenőnkből csak hajnalban ocsúdtunk fel, melynek oka a sátrat ostromló erős szél és szakadó eső volt. Keddre nagyjából 10 fokot zuhant a hőmérséklet, melyet szinte egész napos szakadó eső kísért. A reggeli után még megküzdöttünk az elemekkel, így minden szerelék, frissítés után visszakerült az etetésre, mi pedig a sátorba. Napközben, illetve az éjszaka folyamán egy-egy kapás jelezte, hogy a halak még „gondolnak" ránk.
Szerda reggel hatalmas köd fogadott bennünket a sátorból kilépve, a reggeli kávé után átbeszéltük, hogy a hidegfront betörése miatt részben csalit váltunk. Az eddigi halas-húsos bojlik helyét a fűszeres karakterű golyók veszik át. Lesz, ami lesz, gondoltuk magukban. A köd felszálltával a kapások is megindultak, de az igazi áttörést csak a késő délután, kora este hozta meg.
Az egyik botomon pár „csippanásból" kifejlődő komótos kapás alakult ki. A bevágás után éreztem, hogy jobb hal van a szerelék másik oldalán, így inkább a csónakos fárasztást választottam a hal elvesztésének elkerülése érdekében. Nagyjából tíz perces fárasztás után az esti szürkületben pillantottam meg „őnagyságát", majd sikeresen meg is merítettem. A partra való visszatérés után lepett meg minket nagysága, zömök, de rendkívül széles és magas hátú vendégről volt szó, aki méltón szolgál rá a „mohás hátú" elnevezésre. Nincs más hátra, mint előre, irány mérlegelni: 20,75 kg.

Szeszélyes szeptember

Óvatos fotózás után visszaengedtük a már tisztes kort megélt pontyóriást. A hal jellegzetes formája miatta „Röfi" nevet kapta. A következő napok a szélről szóltak, amely néha orkánerővel tombolt, lehetetlenné téve így a szerelékek normális bejuttatását. A hullámokkal való küzdelem eredménye egy-egy szebb hal volt, de a kapások mennyisége és a halak súlya elmaradt az eddig tapasztaltaktól. A horgásztúránk utolsó estéjén aztán csendesedett a szél, az időjárás megint nekünk kedvezett. Zárásként a tó még megajándékozott bennünket két igazán szép pikkelyessel. Az éjszaka folyamán sikerült még egy 15,70-es és egy 17,80-as pontyot fognunk, amely méltó befejezése volt az elmúlt napok élményeinek.

A horgászatot összegezve a CFB mixei és az új aromavariációk is tökéletesen vizsgáztak, hiszen nem mindennapi időjárás közepette nem mindennapi halakat fogtunk. Nem csupán jelentős mennyiségű pikkelyest sikerült fognunk, hanem két kapitális egyedet is zsákmányoltunk. A tó ismét csodás élményekkel gazdagított bennünket, így nem is lehet kérdés: jövőre ugyanakkor ugyanitt.