Majd, ha fagy!

Augusztusi túrámon az elviselhetetlen hőség közepette fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy a szilvesztert szeretném a vízparton tölteni és kedvenceimet kergetni, egy téli horgászat keretein belül. A túrát unokaöcsémmel közösen terveztük. Olyan vizet kellett választanunk, mely akkor sem fagy be, ha hidegre fordul az idő. Választásunk a Gyomaendrőd melletti öreg homokbányára esett.

Nyolc naposra terveztük túránkat. December 27.-én kora reggel indultam el, hátam mögött hagyva az ünnepi nyüzsgést. Ahogy pörögtek a kilométerek folyamatosan csak a horgászat járt a fejemben. A tóhoz érkezve nem lepett meg, hogy egy horgász sem volt a parton. Elfoglaltuk a helyünket ezután következtek a rutin dolgok: kipakolás, helykeresés, szerelékek behúzása.

Minden a helyén

Télen, mikor a vízhőmérséklet már igazán hideg, a helykeresés fontossága még inkább felértékelődik. Ebben az időszakban, ha nem találjuk meg a pontyokat, jó eséllyel még a kapásig sem érünk el, lehet bármilyen „csoda" csalink. Ilyenkor ne várjunk napokig, hogy a pontyok rátaláljanak a csalinkra, nekünk kell őket megtalálnunk. A helyek tekintetében a mélyebb részekre esett a választásom. A mélyen fekvő csatornákat, árkokat, gödröket és a meredek törések alját szemeltem ki. A helykeresés alkalmával segítségemre volt egy vízhőmérő, mely nagyon hasznos segédeszköz. Négy bottal horgásztam, minden boton más csali-kombinációval és más szerelékkel. Az éjszaka kapás nélkül telt, ennek ellenére 3 óráig nem jött álom a szememre. Mikor nyugovóra tértem már erősen fagyott. Reggel nyolckor kapásjelzőm eszeveszett visítása ébresztett. A bothoz lépve igencsak meglepődve tapasztaltam, a tó fele befagyott! Laza zsinórral a csónakba lépve indultam a hal irányába „jégtörő" üzemmódban. Tíz perccel később már a merítőmben volt egy gyönyörű töves. Meghökkentett a hal őrületes ereje ebben a fagyos vízben. Mindig felemelő érzés pontyot fogni, de télen valahogy még különlegesebb. A halat fertőtlenítés után a legrövidebb időn belül vissza is engedtem.

Gyönyörű téli töves!
Vigyázzunk rájuk!!!

Szeretném megjegyezni, hogy télen nagyon figyeljünk a halakra. Fontosabb hogy a lehető leggyorsabban visszaengedjük őket, minthogy életünk képét elkészítsük, vagy grammra pontosan megmérjük a súlyukat. Délelőtt megerősödött a szél, így hamar kiolvadt a vízfelszín. Újracsaliztam és visszahúztam a szerelékemet oda, ahonnan ez első hal jött. Csaliként ismét egy 16mm-es ananászos Pop-Upot választottam. Pár óra elteltével újabb halat fogtam innen.

Botonként ennyit etettem

A túrára két fajta bojlit készítettem 16mm-es méretben, Birdfood és RedArmy. Mindekét csali jól működik hideg vízben. Etetésemet még pellettel (kender, CSL), kendermaggal és egy kevés csemegekukoricával dobtam fel. Ezek remekül működnek télen. Az csalimat PVA hálóba és zacskóba töltött stick mixel és őrölt bojlival tettem még vonzóbbá.

Birdfood és RedArmy, 4°C-os vízben így dolgoznak!
Majd, ha fagy!
Liquid-ek használatával tovább fokozhatjuk csalink vonzerejét

Az időjárás érdekes arcát mutatta a túra ideje alatt, nappal akár 8-10 °C-ot is elérte a hőmérséklet, éjszaka -5 °C. Az elkövetkezendő napokban az éjszakai hideg ellenére sem fagyott be a tó az erős szélnek köszönhetően. Legjobb helynek a mély árkok bizonyultak. Véleményem szerint ezeken a részeken egyáltalán nem, vagy csak nagyon gyengén áramlik a víz. Tehát a pontyok előszeretettel tartózkodtak ezeken a részeken. A fogások is ezt igazolták. A túra hátralévő részében ezekre a részekre csoportosítottam botjaimat, kivéve egyet, mellyel továbbra is kereső horgászatot folytattam. Nagy örömünkre naponta több halat is sikerült fognunk. Meglepőnek találtam, hogy éjszaka egy kapásunk sem volt.

Ha egy hely nem működött, 24 óra elteltével új helyet kerestem

Az év utolsó napjára egy kis lazítást terveztünk, délután meglátogatott minket barátnőm és egy kedves barátom, hogy együtt búcsúztassuk az évet. Az este közeledtével úgy döntöttem, a szerelékeket kiveszem és pihenni hagyom a halakat. Ez előtt nem sokkal sikerült még elcsípnem egy duci tükröst, mely így az év utolsó hala lett.

2013. év utolsó hala!

Az óévbúcsúztatás jól sikerült, a szerelékek csak 1.-én este kerültek vissza a helyükre. A taktika bevált. Megtaláltam a halakat, a csalik és az etetés jól működött, a szerelékek sem hibáztak. Minden a helyére került és újult erővel vártam az év első halát. Másnap reggel meg is érkezett egy szép tükrös. A csali 1 szem Birdfood volt, kibalanszírozva. Örültem, hogy az év második napján már sikerült pontyot fognom.

Gyönyörű szezon kezdet...
Majd, ha fagy!
A lebegő csalik nagyon jól működtek!
A pontyok imádják a Chilit!

Szerelékeimet 15lb-ás lágy fonott, és fluorocarbon zsinórból készítettem el. Kisméretű horgokat használtam Blowback és 360 rig-ként megkötve. A 360 rig már régóta a kedvenc lebegő csalis szerelékem. A horgászat alatt bebizonyosodott, hogy tökéletesen működik télen is, mikor már csak igen óvatosan táplálkoznak a halak. Sokan idegenkednek ettől a szereléktől és a hozzá használt horogformától is, de erre semmi ok. Akadós területen viszont soha ne használjuk!

360 rig lépésről lépésre

Az elkövetkezendő napokban is sikerült pár pontyot szákolni. Kizárólag a 4 méternél mélyebben fekvő területekről érkeztek a halak. A túra vége vészesen közeledett. Sajnos az utolsó huszonnégy óra kapás nélkül telt, minden erőfeszítésem ellenére, de ez nem változtatott a jókedvemen. Csodás halakat fogtam és remekül éreztem magam. Mindkét bojli kiválóan működött, ez nem volt meglepetés! Csaliként a kisméretű Pop-Upok és a balanszírozott csalik váltak be legjobban. Próbálkoztam nagyobb méretű csalikkal is, de eredménytelenül. Összességében egy remek horgászattal lettem gazdagabb.

Az egyetlen éjszakai vendég

Végezetül pár mondatban szeretném összefoglalni, személyes tapasztalataimat és megfigyeléseimet a téli pontyozással kapcsolatban. A horgászatra lehetőleg olyan vizet válasszunk, melyet már ismerünk vagy megfelelő mennyiségű információ áll rendelkezésünkre a sajátosságait illetően. Hagyjuk máskorra a nagy és ismeretlen vizek felfedezését. Általános igazság, hogy a halat keresni kell, de ez télen még inkább igaz. Ha egy hely nem működik, bátran váltsunk. Olyan csalit válasszunk, melyben bízunk és a hideg vízben is működik. Az etetést ne vigyünk túlzásba és csak jó minőségű és könnyen emészthető anyagokat használjunk. A szerelékeket próbáljuk a lehető legfinomabbra hangolni. A halak épségét mindig tartsuk szem előtt. Megfelelő felkészültséggel, télen is lehet pontyot fogni. Remélem kedvet kaptatok a téli pontyozáshoz és írásommal segítettem nektek. Mindenkinek hasonló téli élményeket kívánok!