Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

Június közepén ismét közös horgászatra indultunk barátaimmal, ezúttal a Gyékényesi Kotró nyaralóövezetét választottuk helyszínül. Mivel ezen a részen már viszonylag sokat pecáztam, így tisztában voltam a hely adottságaival, haltartó helyeivel. De ha van olyan hely, ahol semmi sem biztos, akkor ez az…

Amikor egy keddi nap megérkeztem a vízpartra, az előttem elterülő víztömeg leírhatatlan látványban részesített. A 80 méterre fekvő nádas a madarak hangjától zengett és szinte mind arra szólított fel, hogy „gyere horgászni!”. Nem is kellett több, már pakoltam is elő a felszerelést, annak ellenére, hogy nem sok jó hírt hallottam fogásokkal kapcsolatban, a napokban.

A Gyékényesi kavicsbányató egy nagyon rejtélyes víz, a 400 hektárnyi méretével. Hatalmas mélységekkel tarkított ez a vízfelület, ami hihetetlen méretű halakat rejthet magában. A horgásztatás már az 1950-es évek elején elkezdődött. Az évek folyamán jelentős hírnévre tettek szert a tavak, mivel több, rekordlista közeli halat szákoltak meg az ide látogató horgászok. A tó kristálytiszta vizű, több méter mélyen is lehet látni az aljzatot.

Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

Mivel már dél körül volt mire mindent előpakoltam, úgy döntöttem, hogy estig már nem fogok behúzni a nappali kapástalanság miatt. Ezen a részen, ahol most horgásztunk, itt nappal nagyon ritkán fognak halat az emberek, ez betudható a sekély, kristálytiszta víznek is. Az esti behúzáskor már esős idő fogadott, „itt a hidegfront, talán jót tesz a halak kapókedvének”- gondoltam én. Mindkét botom szerelékét a szemközt elterülő nagy nádas elé tettem le, mivel a középen elterülő egyenletes, 4 méter mélységű és nagyon iszapos aljzatú víz nem volt annyira kecsegtető. Az egyik előkére egy szem CFB teszt alatt álló, három ízű csali került, blowback rigen, még a másikra két szem tigrismogyoró kikönnyítve. Etetésnek egy kevés magmixet, és CFB Hibrid bojlit szórtam. Mire végeztünk a szerelékek behordásával, besötétedett.

A horgászat alatt használt csali.

Gondoltam egy merészet, és elmentem zuhanyozni a nyaralóba. Alig hogy levetkőztem, kiabálnak be a zuhanyzóba, hogy kapásom van. Nem is kellett több… egy szál alsógatyába rohantam a bothoz a szakadó esőben! Szerencsére a segítőkész horgásztársak hoztak lámpát a fejemre és egy dzsekit is rám adtak. Utólag belegondolva, kár hogy nem lett ez az egész jelenet levideózva. . Elsőre érezhetően egy kisebb hal akadt a horgomra. Hamar kihúztam a partig, majd megszákoltam. Kopoltyús barátom egy jó 3 kiló körüli tükörponty volt, ami a tigrismogyoróval csalizott felszerelésre érkezett. Mire átöltöztem és újra akartam húzni a parton lévő horgot, addigra a másik botom is elsült. Erre már egy harciasabb 4-5 kg forma tükrös jelentkezett. Már mindkét előkém a parton volt, és közben barátom is fogott egy halat. Várt minket a feladat, hogy a szakadó esőbe 3 botot húzzunk újra. Reggelig még fogtam három ebben a 2-5 kiló közötti súlyban lévő pontyot, felváltva a bojlira, és a tigrismogyoróra.

Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

Egyedi pikkellyel ellátott tükrös.

A jövő reménysége.

Igazi, vad, sötét kis tükörponty.

Reggel átbeszéltük az éjszaka történéseit, végül 8 kapással zártuk a tegnapi napot, ami az első éj után több mint biztató. Nappal próbáltam frissíteni, más csalival, más helyre, de reménytelennek tűnt az eset. Felkerült az oldódó Red Dream is már, de arra sem volt semmi. Úgy tűnik, hogy a halak nappal nem tartózkodnak ezen a részen. Legalább nappal kialudhattuk magunkat, ha már éjszaka egy percet sem.

Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

Hamar eljött újra az esti frissítés ideje, csalinak ugyanazt kínáltam fel, amit az előzőekben leírtam. Bíztam benne, hogy nagyobb halak is megjelennek majd az etetésen. Este 11 óra van, kint ülünk, beszélgetünk, figyeljük a vizet, de semmi sem történik. Éjfél körül lefeküdtünk, majd mire elaludtam volna, a kapásjelzőm hangja ébresztett. Egy 3-4 kiló körüli ponty volt a tettes, aki megkívánta a CFB csalit. Visszaengedtem a halat, majd lefeküdtem. 20 perc múlva legmélyebb álmomból keltett fel újra egy kisméretű ponty. Miközben újrahúztam a csalit, észrevettem, hogy a nád előtt nagy hínárcsomók vannak felszakadozva, amurra gyanakodtam. Leeresztettem a szereléket, majd startoltam a part felé. Kiértem, ráakasztottam a swingert a zsinórra és már szólt is a kapásjelző. Ráemeltem és nagy fejrázásokat éreztem, majd egy látszólag könnyű súlyt húztam a part felé. Ahogy közel ért a parthoz, egy hatalmas kitöréssel jelezte, hogy még nincs itt az ideje a szákolásnak. Még 3-4-szer szólt a fék, majd a merítőben pihent az amurom. Körülbelül 6 kilós lehetett az idei első nádrágóm.

Miután újrahúztam, visszafeküdtem, hogy aludhassak még pár órát reggelig. Ez az elmélet újra megdőlt, hiszen jó fél óra múlva a kapásjelzőm visítására ébredtem. Siettem is kifele, nehogy befusson vele a nádba. Már a kapásán éreztem, hogy jobb hal lesz. Ráemeltem és elkezdődött a harc. A partszélig viszonylag könnyen kihúztam, de utána mindig visszatört a mélyebb részre, majd egy 20 perces fárasztás után tudtam megszákolni pikkelyes ellenfelemet, akit bőven 8 kg felettire tippeltünk.

Gyönyörű, egészséges tőponty

Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

Két nap után 400 hektárról, megörvendeztetett.

Ússz tovább, barátom!

Reggelig már nem érkezett több kapás, de úgy döntöttünk barátommal, hogy elindulunk a halak után, megpróbáljuk megkeresni, merre tartózkodhatnak a nappali órákban. Letáboroztunk a sziget keleti részén, ahol láttunk egy kevés halat mozogni. Kerestünk két törést a víz alatt, ahová a nappali órákra elhelyeztük a csalijainkat. Az egész nap folyamán barátomnak volt egy kapása, de gondoltuk ez is jobb, minthogy a nyaraló előtt üljünk még kisebb eséllyel.

Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

Este visszamentünk a nyaralóhoz és újrahúztunk. Bíztunk ebben az éjszakában is, mivel sok halat fogtunk eddig. Éjjel egyetlen kapásom volt CFB három ízű bojlira egy Natur White Pop Up-al kombinálva. Egy 4 kiló körüli pontyot engedhettem vissza. Hajnalban, reggeli után ismét a sziget felé vettük az irányt, ahol megpróbáltunk legalább egy kapást aznap is kicsikarni. Már dél körül járhatott, amikor tüzet gyújtottunk és megebédeltünk, de még mindig nem volt kapás. Estig vártunk még, de mivel egy mozdítás sem volt, úgy döntöttünk, hogy holnap továbbállunk egy másik helyre.

Este behúztunk szokásosan a nádas elé. Egy kis ideig vártuk a kapást, majd lepihentünk. Az éjszaka eseménytelenül telt. Reggel már a madarak csicsergésére ébredeztem, majd indultunk kifelé a nyílt vízre egy nappali helyet keresni. A régi bánya mellett táboroztunk le, ahol sikerült ígéretes helyeket találni. Elhelyeztük a szerelékeket a mélyben, majd megreggeliztünk. A délelőtti órák kapás nélkül teltek, de bíztató jeleket láttunk a bóják körül, megérkeztek az etetésre a halak. Nagyon elfáradtunk a sok ki- és bepakolásban, ezért aludtunk egyet ebéd után a sátorban. 4 óra körül a kapásjelzőm hangjára lettem figyelmes. Ráemeltem, majd csónakba pattantunk, hogy minél előbb a hal fölé érjünk, és ne vágja el a zsinóromat a borotvaéles kagyló. Közel 20 perces fárasztás vette kezdetét a mélyben. Pikkelyes barátom vehemensen forgatta a csónakot. 5 perc után már láttam, hogy amurral van dolgom, ezért egy kicsit finomítottam az orsó fékjén. Igazi, bányatavi harcos volt, a bot spicce sokszor a víz alá hajlott, mivel a hal mindig lefelé tört a mély víz fele. Mire ellenfelem a merítőbe került, teljesen kifáradt. Kivittük a partra egy-két fénykép erejéig.

Majd minél előbb a vízbe mentem a hallal. Az amur nagyon kényes hal, nyáron kevés ideig bírja a nagy melegben víz nélkül. A parton történő fotózás bő egy percig tartott. Inkább menjen a horgász a vízbe vele, minthogy egy picivel is többet legyen szárazon.

Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

A fotózást is igyekszem a vízben végezni. Szebb képet lehet így készíteni és a hallal is kíméletes.

Nőj kapitálisra!

A délutáni kapás után estig már semmi sem történt, ezért összepakoltunk és hazamentünk. A hátralévő két éjszakát és két nappalt kapás nélkül megúsztuk. Inkább elmulattuk az időt a barátommal, fotózgattunk, beszélgettünk, hiszen egy évben maximum 2-3 alkalommal találkozunk.

Álmatlan éjszakák, nyugodt nappalok

Ezúton szeretném megköszönni a kiváló minőségű csalikat Horváth Csabának.

Köszönöm Édesapámnak, hogy biztosította a lehetőséget, és köszönöm ifj. Gönczi Gábornak hogy ismét velem tartott egy közös horgászatra.