Fehérvárcsurgó - 2016 május

Már a tavalyi év végén eldöntöttem, hogy 2016-ban az év összes hosszabb horgásztúráját a Fehérvárcsurgói-víztározóra fogom szervezni. 2014-ben voltam először a tározón, akkor 5 nap kapástalanság után megajándékozott a víz egy gyönyörű 23,7 kg-os tükörponttyal. Azóta már több alkalommal horgásztam a tavon és elmondhatom, hogy első helyre lépett a szívemben. A tározó partján eltöltött idő alatt a rengeteg öröm mellett sok kudarc is ért, de ezek egyre inkább tűzbe hoztak, hogy minél jobban megismerjem ezt a több, mint 150 hektáros vizet.

Május elsején érkeztünk meg Tomi barátommal a helyiek által "spiccnek" nevezett 8-as állásra. Az időjósok késő délutánra erőteljes hidegfront betörést mondtak sok esővel és erős széllel, ezért igyekeztünk, hogy minél hamarabb végezzünk a bójázással és a táborállítással. Szerettük volna végezni a behúzással, mire megjön a szél, ugyanis az általa korbácsolt hullámokban nem egyszerű a csónakos közlekedés a tározón, illetve ilyen időben jön meg igazán Fehérvárcsurgón a nagyobb testű halak étvágya és már etetéssel és felcsalizott horgokkal akartuk várni őket.

A túrára 20 és 24 mm-es Deep Sea World és Full liver bojlival érkeztem, ezzel etettem és csaliztam. Az etetés mindössze két marék bojliból állt, pelletet és magot nem használtam. Úgy vettem észre, hogy kisebb mennyiségű, jó minőségű etetőanyaggal többre megyünk Fehérvárcsurgón, ha nagy halat akarunk fogni. Sokan alkalmaznak nagy sávetetéseket, több tíz kiló bojli mag és pellet keverékéből, de nekem ez eddig nem jött be. Csak annyit értem el vele, hogy beállítottam magam elé az 5-6 kilós pontyokat amiktől aztán napokig nem tudtam szabadulni.

Szerencsére délután 5 óra magasságára végeztünk az előkészületekkel és a sátorban ülve vártuk a kapást. Szerencsénkre időben, mert sötét felhők kezdtek el tornyosulni az égen és megjött a szél is.

Az első kapás 23 óra magasságában érkezett. A 190 méterre elhelyezett botomra jelentkezett maszatolós kapás. Szakadó esőben csónakkal mentünk a hal után. Közben a szél és a hal is megnehezítette a dolgunkat. A szél folyamatosan tolt minket a gát irányába, a hal pedig nem akart feljönni a fenékről. Egy hosszúra nyúlt fárasztás után egy 17,20 kg-os tőpontyot szákoltunk, aki 24 mm-es Deep Sea World bojlira éhezett meg. Letároltuk a halat a reggeli fotózásig, de közben folyamatosan szakadt az eső és teljesen eláztunk. Visszahúzódtunk a sátorba, hogy megszabaduljunk a vizes ruháktól, de épphogy levettül az esőruhát, valami bődületes erővel húzta a zsinórt Tomi orsójáról. Nem volt mit tenni: esőruha vissza, csónakba be és nyomás utána. Ha lehet ez a fárasztás még az előzőnél is hosszabbra nyúlt. Mikor először megláttuk a halat a csónak mellett felfeküdni, már sejtettük, hogy Tomi első 20 kg feletti halát sikerült megfognunk. Gyorsan alátoltam a merítőt  és izgatottan indultunk ki a part felé, hogy lemérjük. Nem tévedtünk. A mérleg 20,1 kg-t mutatott, ezt a halat is letároltuk. Szerencsére az eső közben elállt, így vissza tudtuk vinni mindketten a kint lévő szerelékeinket. Az éjszaka hátralevő része csendesen telt. Több kapás nem volt, de legalább kicsit meg tudtunk száradni.

Reggel szemerkélő esőre ébredtünk, ami szerencsére gyorsan elállt és le tudtuk fotózni az éjszakai két szép halát.

Fehérvárcsurgó - 2016 májusf

17,2 kg

Tomi első 20 kg feletti hala - 20,1 kg

A délelőtt folyamán fogtunk pár kisebb pontyot, de időközben annyira felerősödött a szél, hogy képtelenség volt visszavinni a szerelékeket. Néha úgy éreztük, hogy elviszi a fejünk fölül a sátrat. Az időt az éjszakai fáradalmak kipihenésével, új szerelékek készítésével és fotózással töltöttük.

Ez a hattyú sokat tanyázott nálunk a hét közepén. Neki is nagyon tetszettek a CFB bojlik.

Fehérvárcsurgó - 2016 május

Még a családját is elhozta egy kis potya bojlira

A szél csak másnap délelőttre csillapodott, ekkor tudtuk először frissíteni a szerelékeinket. Sajnos a a hét további részében folyamatos melegedés és tükör víz volt a jellemző. Féltünk tőle, hogy hamarosan elkezdenek ívni a pontyok. Ez meglátszott a kapások számának csökkenésében is. A melegedő időt időnként megszakította egy-egy zápor. Ilyenkor tudunk halakat fogni és az eső elvonulta  után szinte minden alkalommal szebbnél szebb szivárványokkal kápráztatott el minket a természet.

Teltek a napok és az idő folyamatosan melegedett. Egyik reggel pacsálást hallottunk a mögöttünk lévő kiöntés irányából. Melles csizmát vettünk, hogy kiderítsük az okát. A sejtésünk beigazolódott. Megkezdődött az ívás. Az előző napon beszéltünk a sekélyebb kíméleti terület mellett ülő horgászokkal, elmondásunk szerint ők már korábban is hallották. Innentől a nappali órákban már nem is horgásztunk. Meglátogattuk a szomszédainkat, fotózással múlattuk az időt és figyeltük a halak nászát. Szerencsére éjszakánként még sikerült néhány pontyot fogni.

13 kg súlyú nyurga

Sajnos gyorsan eltelt a hét. Összességében sikeres horgászatot zártunk. Úgy érzem kihoztuk a hétből azt, amit az adott körülményekből ki lehetett. Egy ekkora tározón a legfontosabb befolyásoló tényező az időjárás. A folyamatosan melegedő idő nem tett jót a halak kapókedvének, de az első éjszaka, majd az azt követő néhány szép fogás és a természet kárpótolt mindenért. Hamarosan visszatérünk!