A Szászpa horgásztavon

Az előző beszámolóm utolsó mondataival indítanék. „Végezetül: mint írtam még tanulnom kell a téli/hideg vízi horgászatot, így a héten újabb két napot tervezek tóparton tölteni. Pénteken Szászpára, vasárnap pedig ismételten az egyesületünk tavára szeretnék kilátogatni. Remélem ekkorra már a halak is kapó kedvüknél lesznek és egy fénykép erejéig a kezemben foghatok néhány szebb példányt.”

Mivel ezt a beszámolót vasárnap írom, így már tudom, hogy az előre betervezett két horgászatból csak egy, a pénteki lajosmizsei valósult meg. Sajnos a mai napon nem mentem ki, mivel kissé megfáztam így idehaza pihentem.

Na de csapjunk is bele.

A Szászpa horgásztó számomra egy teljesen ismeretlen vízterület. Habár hallottam páratlan halairól, olvastam róla néhány írást, Youtube-on láttam videókat itteni horgászatokról, de soha nem jártam még itt. Amikor másfél órás autóút után leértünk megdöbbentem, hogy mennyire szép és rendezett a tó és környezete. Még így télen is gyönyörű látvány tárult elénk.

A Szászpa horgásztavon

A horgászhelyünk barátom már jó előre, napokkal a tervezett horgászat előtt lefoglalta. A választása a 4-es stégre esett. Úgy látta, hogy itt a stég elhelyezkedése miatt több lehetőséggel is tudunk majd kísérletezni. Hiszen ha nincs mellettünk senki, akkor meg tudjuk horgászni a sziget oldalát vagy a tőlünk balra elterülő part melletti sávot is, ha viszont lennének szomszédok, akkor szerencsére előttünk is nagy a meghorgászható terület.

Utólag ez a stég egy nagyon jó választásnak bizonyult.

Reggel 7:00-re elsőnek érkeztünk a tóhoz. Gyorsan kipakoltunk és a kiválasztott helyünkhöz húztuk a felszerelésünk, majd kifizettük a napijegyünk és már kezdődhetett is az előkészület.

Erre a horgászatra nem kevertem be előre etetőanyagot, így nekem ezzel kellett kezdenem. A rendelkezésemre álló method mixek közül a Full Fish-re Link.: http://www.cfb-shop.hu/METHOD-MIXEK-1kg és a Black Jackre esett a választásom. Link.: http://www.cfb-shop.hu/BLACK-JACK-METHOD-MIX-1kg Ezeket 2:1 arányban kevertem össze. Fél zacskó Full Fish-ez adtam egy negyed zacskónyi Black Jack-et, majd összekevertem és 2,5-3 dl vízzel beállítottam a megfelelő állagot. A vizet, mint mindig, most is több részletben adagoltam az etetőanyaghoz. Plusz aromát, vagy pelletet nem használtam.

A felszerelésem többi részét kb. 20-25 perc volt előkészíteni, amely idő alatt a method mix elérte a megfelelő állagot, így jöhetett az egyszeri rostálás.

A rostálásnak köszönhetően nagyon jó lett a mix állaga. Egyszer sem vettem ki úgy a kosarat, hogy benne maradt volna az etetőanyag, pedig a víz csak 2 C0 –os volt.

A method mix színe a Black Jack-nek köszönhetően sötétebb barna lett és hiába volt duplája a Full Fish mennyisége a keverékben, az illata is eltolódott az intenzívebb „büdösebb” halas irányba.

A Szászpa horgásztavon

Erre a horgászatra csak egy botot és orsót szereltem össze. Botnak egy 3,9 m hosszú heavy karakterisztikájú botora esett a választásom 1Oz-s spiccel. Erre a botra került az 5500-as méretű feeder orsó.

Igazodva a tó szabályzatához az orsóra 0,23-as süllyedő damilt csévéltem és a fonott dobóelőkém 0,25-ös fluorocarbonra cseréltem.

A szerelékem további eleme volt még egy 40 grammos XL-es méretű vezetőszárral ellátott feeder kosár és egy 3” hosszúságú 0,18-as előke 10-es szakáll nélküli Trabucco horoggal. A horgon a csalit szilikon karikával rögzítettem.

Az első két-három dobásom 8x10 mm-es Squid feeder pellettel történt Link.: http://www.cfb-shop.hu/PopUp-810mm, majd mivel erre nem volt érdeklődő így elkezdtem gondolkodni, hogy mi lenne, ha a nagyon büdös Full liver 10 mm-es oldódó bojlit Link.: http://www.cfb-shop.hu/OLDODO-Bojli-10mm raknám fel a következő dobásnál? Elkezdem a dobozban keresgélni és találtam néhány olyan szemet, amik nem golyó, hanem inkább hengeres alakúak voltak így ezeket picit megfaragtam és félreraktam. Következő dobásnál már ezek közül volt egy szem a karikába fűzve.

Mivel kipakolás után az eső elkezdett szemerkélni így a fotelom gyakran elhagyva a horgászhelyünk mögötti pavilon alá húzódtam, és onnan néztem a botom spiccét.

09:00 óra magasságában a pavilon alól azt vettem észre, hogy nagyon pici 2-3 cm-es rántások mutatkoznak a spiccen. Odamentem és néhány másodpercig néztem mi is lesz ebből. Mivel ezek az apró rángatások folyamatosak voltak gondoltam magamban, hogy megvan az idei első keszegem, ezért ráemeltem. Emelésnél jobb súlyt éreztem, de mivel már leakadtam aznap egy faágba így egyből arra gondoltam, hogy a keszeg feltekerte magát egy víz alatti gallyra. Ekkor azonban azt láttam, hogy a parttól kb. 70 m-re egy tok csap egyet a víz tetején a farka végével. Na ekkor egy kicsit izgalomba jöttem, mivel még nem, hogy nem fogtam, de még csak nem is láttam soha ilyen halat… Szóltam barátomnak, hogy lehet egy tok vette fel a csalim. A fárasztás alatt egyáltalán nem gondoltam, hogy nagy hallal lenne dolgom, mivel viszonylag könnyen irányba tudtam állítani egy balos kitérő után és csak a part közelében kezdett el igazán küzdeni. Még az is átfutott az agyamon, hogy lehet egy téli amúrom lesz. Ekkor azonban ismét láttam egy részletet a halból és most már biztos voltam benne, hogy ez egy nagyobb TOK.

Ekkor kezdett el igazán az adrenalin dolgozni bennem, mivel nagyon szerettem volna megfogni, de nem tudtam mire is számíthatok egy ilyen haltól, nem ismerem, hogy védekezik, hogyan küzd a horgon így biztos ami biztos a féket puhára állítottam és inkább hagytam, had menjen még néhány extra kört a lábunk előtt. Szerencsére 4.-5. alkalomra, amikor a felszínre jött barátomnak sikerült megszákolnia.

Az örömöm leírhatatlan volt!

Gyorsan még a vízben a szák alá toltuk a mérlegelőt és azzal emeltük ki és tettük a bölcsőbe. A valós méretei ekkor látszottak igazán. Szó szerint HATALMAS volt.

Három próbálkozás kellett ahhoz, hogy sikerüljön megemelnem fényképezésre. A képek elkészülte után óvatosan belecsúsztattuk a mérlegelőbe és jött az igazság pillanata. A számláló, ha jól emlékszem 22,79 Kg-ot mutatott, de ebben még benne volt a mérlegelő tömege is így a visszamérés után maradt a 20,70 Kg.

A Szászpa horgásztavon

A halat fertőtlenítés után egy ott dolgozó jelenlétében engedtük vissza. Ez egy olyan szabály, amire már érkezésünkkor felhívták a figyelmünk, hogy ha tokot fogunk, akkor szólni kell, mert ellenőrzik a hal elengedését. Szerencsére a visszaengedésnél minden rendben volt és miután elúszott kezdtem felfogni, hogy teljesült az-az álmom, hogy egyszer fogjak egy 20+-os halat.

A horgászat további részében ugyancsak a 10 mm-es mini bojlis megoldást erőltettem. Gyakran váltogattam a Red Liver a Red Berry és Hot Chocolate bojlikat, valamint a Red Liverből dobtam párat a feeder pellettel is. Mind a négy csali megmutatta, hogy hideg vízben is érdemes velük próbálkozni, hisz 6-7 db gyönyörű 1-2 Kg-os keszeget sikerült a nap további részében fognom.

Sajnos az időjárás nem hazudtolta meg magát, valóban olyan volt amilyet aznapra a meteorológusok jósoltak.

Délelőtt még csak felhős, csapadékos volt az idő, de 13:00 felé megérkezett a viharos szél 3 mm-es jég társaságában. Ekkor átpakoltuk a felszerelésünk a pavilon alól a közelben álló faház tornáca alá, mivel a szél elkezdte széthordani azt a tóparton. Onnantól már nem volt hatékony a peca, hiszen sokszor kellett behúzódni a tornác alá így nem tudtunk időbe bevágni a kapásokra

A horgászatról összességében azt tudom mondani, hogy lényegesen többet kaptam, mint amit előzetesen elterveztem. A tervem az volt, hogy az előző hétvégi sikertelen horgászat után mindenképp fogjak legalább egy halat. Én bevallom egy 3-5 kiló körüli pontynak már nagyon-nagyon örültem volna, de így az örömöm egyenesen határtalan lett.

Természetesen az elért sikert helyén tudom kezelni, hiszen pontosan tudom, hogy egy 20 kilós hal kifogása egy intenzív tóból nem ugyan az mintha azt természetes vízen fogtam volna, de úgy gondolom, hogy a methodos pecának pont ilyen helyeken van létjogosultsága. Illetve egy kicsi szakáll nélküli horoggal egy ekkora hal megfogása szerintem nem egy utolsó dolog. (A mai nyerő kombináció)

A Szászpa horgásztavon

Ami a tavat és környezetét illeti, arról tényleg csak a legjobbakat tudom mondani.

Tisztán tartott horgászállások, nyírt fű, minden állásnál pavilon és pontybölcső. A mosdóban olyan tisztaság van, hogy az párját ritkítja. A bérelhető faházak, ha jól láttam minden földi jóval: kábeltévével, fűtéssel és légkondival is el vannak látva.

Az idei horgászataim még eléggé képlékenyek, de már most visszavágyom. Amennyiben ez sikerül, akkor ismét a CFB csalikon lesz a sor, hogy megajándékozzanak egy újabb gyönyörű hallal.