Külföldi bányák aranya

Mindig is érdekeltek azok a külföldi vizek ahol nagy öreg halak rejlenek, folyamatosan kutatom az internet segítségével ezeket a horgászhelyeket. Ezeknek a vizeknek a horgászatára fel kell készülni fejben , lélekben és persze gyakorlatban is. A mostani választásom egy mélyvizű bányatóra esett, ahol a szigorú szabályok nehezítik a horgászok életét és ezért minden kapásért és halért keményen meg kell dolgozni.

Minden évben megpróbálok ellátogatni egy – egy külföldi vízre ahol élnek nagy halak és ha nem is sikerül a tó legnagyobbjait elkapni mindig reménykedek benne hogy pár szebb példányt elcsípek és lencse elé állítok. Idén már egyszer megégettem magamat mert pont ívási időben horgásztam egy osztrák bányatavon és 6 napot végigültünk kapás nélkül. Ívás közben láttunk szép halakat de a táplálkozással teljesen felhagytak sajnos. Nyár közepén akadtam a mostani kalandunk helyszínére. Egy külföldi horgászatra való felkészülés számomra hatalmas kutatómunkával kezdődik. Ha megvan a kiszemelt víz és benne levő pár darab öreg mohás hátú amit szívesen tartanék a kezemben akkor jön a következő lépés. Információszerzés a halak szokásairól a bevált csalikról , kapási időszakokról , etetési stratégiákról, mindenről amit a partra érkezve tudnunk kell hogy új vízen ne induljunk hátránnyal a vizet jól ismerő horgászokkal szemben. Ezeket az adatokat azoktól a horgásztársaktól tudjuk beszerezni akik már sikerrel horgásztak ezeken a vizeken és fogtak pár szebb pontyot és ezeket a horgászokat is elő kell keresni, pár e-mailváltás után rengeteg számunkra hasznos információval gazdagodhatunk. Természetesen ezek a pontyhorgászok kivétel nélkül idegen nyelvet beszélnek és néha elég nehézkes az információ csere . Mivel bányatóról beszélünk és a legmélyebb pontja a tónak 12 méter , rengeteg púppal tarkított meder várt minket amit csak partról dobálva lehetett meghorgászni és etetni ezért a 2013 as év legnehezebb horgásztúrája várt rám. Mivel a tó közepét lehetetlen megdobni ezért a halaknak remek kíméleti területet biztosít ez a rész ahol kedvükre és háboríthatatlanul élheti napjaikat. Ha éppen megéheznek akkor tudják hogy hol találnak maguknak táplálékot. Fejben és lélekben felkészülve indultunk neki október 6-án vasárnap a több száz kilométeres útnak. Az indulás különböző okokból sajnos késett pár órát ezért pont szürkületben értünk a tóhoz. Tavon még bányászat folyik ezért figyelnek a rendre és szigorú szabályok vannak. A halőrházban közölték hogy itt csütörtök reggel horgászverseny lesz és ezért kedd estig el kell hagynunk a tavat. Hát mit mondjak mellbevágott a dolog és hideg zuhanyként ért.. Mivel a kedves halőr nem beszélt angol nyelvet ezért kézzel lábbal megpróbáltuk magunkat megértetni hogy had maradjunk szerda délig ha már idáig elkocsikáztunk. Úgyis verseny kezdetéig marad még 1 nap totális csend a halaknak. A jóindulatának köszönhetően rábólintott és napijegy váltás után siettünk is a tóhoz szakadó esőben. Sátor és büfésátor állítás végére pont elállt az eső kicsi elázva de annál lelkesebben nyitottuk ki a botokat teljesen sötétben. Három bottal lehet horgászni a tavon ezért három különböző jól bevált csalival tudtam próbálkozni. CFB Fulliver – CFB Deep Sea World és CFB Monster Fish golyók kerültek a hajszálelőkére popuppal hóemberként csalizva, kibalanszírozva. Ezekből a csali kombinációból egyik általában biztosan működik és a balanszírozott csali nekem nagyon bevált és sok nagyhalat köszönhetek neki! Bedobáltunk a vak sötétben és a szerencsében bíztunk hátha lesz éjszaka kapás. Nem voltam még többnapos bojlis horgászaton ahol az etetést csak partról lehet megoldani ezért nem voltam tisztában a határokkal saját magam határaival ha nem lehet használni kishajót és csónakot etetéshez. Parittyával szerettem volna bejuttatni napi 3kg pelletet 2 kg bojlit és 8 kg magot method mix és föld segítségével. Sötétben csináltunk fejenként 30-30 gombócot körülbelül 8-9 cm-es átmérővel de fogalmunk sem volt róla hogy meg tudjuk-e dobni a gombócokkal a 130 – 135 méteres távot ahova a horgainkat bejutattuk. Az éjszaka eseménytelenül telt, Monster Fishre volt egy kapás, de csak annyi történt hogy a swingert felhúzta hirtelen a botig a hal és utána vissza is állt alaphelyzetbe mire a sátorból kirohantam. Lehetett beleúszás is gondoltam, vagy valami apró hal próbálta ráerőltetni a csalira magát.

Reggeli csendélet

Szerelékem a következő volt: a főzsinór Trabucco S-Force 0,25 mm, 30cm-es 0.40mm átmenettel és az ostor pedig 5 méter 0.55mm- es zsinór volt. 130g-os ólmot pedig Korda Lead Clip és a hozzá való gumiharang rögzítette. Előkémet a nekem jól bevált Whiplash pergető fonott zsinór 0,15 mm átmérőjű változatából kötöttem, hossza 20 cm volt. Carp'R'Us 4-es Longshank nailer horgot használtam. 1 milliméteres műanyag csővel rögzítettem a hajszálelőkét a horog szárán. A jobb akadást pedig zsugor csővel segítettem. Reggel kicsit csalódottan kortyolgattam a forró kávét és az aznapi horgászatom járt a fejemben. Az éjszakai csalikat frissítettem és dobtam vissza maximális dobótávra. Mivel a birtokomban volt egy medertérkép ezért jól tudtam hogy 125 -130 méteren van pár kisebb púp és mögötte 11 méteres víz van. Ez volt a kiszemelt és meghorgászandó rész is mert ez majdnem a tó legmélyebb pontjai közé esik. Folytatódott a gombócgyártás és a parittyázás. Döbbenve tapasztaltuk hogy az éjszakai nagyobb gombócok bizony csak 110-120 méterig mennek! Csökkenteni kellett a gombócok átmérőjét és ez által csökkent a beetetendő mennyiség is dobásonként. Végül is 5-6 cm-es gombócokban találtuk meg az optimális nagyságot ami 110-120 gr között volt . Egy gombócba 3db bojli vagy pellet fért bele anélkül hogy a gombóc szétesett volna.

Külföldi bányák aranya
Bojli, pellet, kukorica, method mix és föld

5-6 cm-es gombócok , melyek súlya 110-120 gr

Félóránként 10 gombócot dobtunk be felváltva és sajnos rá kellett döbbennünk hogy nem fog sikerülni egy jó nagy etetés a partról, hatalmas fizikai igénybevétellel jár. Eljött a dél és még halat nem láttunk és egy pittyig sem jutottunk. Elkezdtük csökkenteni a csali méretét hóemberként csalizva illetve egy botra kis popup került. Az etetést tovább folytattuk. Pár helyi horgász dobótávolságát nézve alig lépték túl a 100 métert. Bíztunk az átlagnál valamivel bentebb levő csalijainkban.

Parittyában.
Gombócok vízbeérkezése.

Folyamatosan folytattuk az etetést, délután 3 órakor frissítettem mind a három botot de viszont kezdtem tanácstalan lenni a csalikat illetően főleg úgy hogy már majdnem elment a horgászatunk fele és még egy kapásig sem jutottunk el. Volt le dippelve frissen gyúrt CFB Monster Fish - már pár napja ázott a dippben. Dippelt golyót nem használok hóembernek mert ezek a golyók sokkal nehezebbek mint egy közepesen száraz bojli. A balos botomra fel is került az egy szem 20mm-es rákos csali. Középső boton maradt a hóember , a harmadik botra meg popup került. Tovább folytattuk az etetést félóránként, késő délután a semmiből egy füstölős kapással elindult egy hal a Monsterfishel és amíg nem értem a bothoz folyamatosan szaladt le a vékony zsinór a dobról, ráemelést követően lassú fárasztás kezdődött de pár perc múlva halvesztéssel záródott. Feldobódva de keserű szájízzel csaliztam újra a botomat,azt gondoltam a víz tisztasága végett a halak már kerülik a rikító és kisúlyozott csalikat mert már párszor megégették magukat ezért csak a természetesnek tűnő süllyedő csalihoz hajlandóak hozzányúlni mert minden más gyanút fog bennük és kerülik nagyívben! Mondtam is a Karcsinak a gondolatomat de csak legyintett, nem hinné hogy ez lenne csak egyszerűen nincs ott a hal..... Fél óra múlva megint elhúzta egy Monster Fish faló a csalit és kezdte belátni Karesz hogy igazam lesz. Ezt a halat sikerült kivennünk 4 kg-os lehetett, fényképezés nélkül az útjára bocsájtottuk. Perceken belül már mind a 6 boton 1 szem CFB Monsterfish volt és vártuk a halak támadását. Sötétedéskor Karesznak is elhúzta valami, odaszalad és ült a bevágás, lassan oldalazik a hal és centiről centire hagyja magát közelebb húzni, néha fék is megnyikkan és lassan kéri a zsinórt az orsóról. Negyed óra múlva már előttünk forog a hal és a fejlámpa fényében meg-meg villan , látszik hogy darabosabb ponty de a szákolás után sincsen még fogalmunk a hal súlyáról. Kiemelésnél két kézzel kellett kapaszkodnom a szákba hogy a matracra vigyem a halat és tudtam hogy csak párszor volt hasonló súly a kezemben eddig. Mérlegelésnél nem hittünk a szemünknek és öröm ujjongás közepette készítettük elő a halat a fotózáshoz, melynek súlya 27.60Kg.

Karcsi új tükrös rekordja , 27.60 Kg

27.60 Kg másik oldal.

Örültünk hogy megtaláltam a kulcsot a halfogáshoz és reménykedve vártuk az éjszakát, ami csak arra volt jó hogy pihenjünk egy kicsit. Reggel hatalmas izomlázzal ébredtem , fájt mindenem és eszembe jutott hogy a mostani horgászat nem a pihenésről szól! Reggeli csali frissítés után dobtam a botjaimmal amik már a kezemhez vannak nőve de nem sikerült a kellő távot és irányt megdobnom pálcáimmal elsőre az izomláz miatt.

Monsterfish dippelve

Délelőtt tíz órakor éppen az egyik gombóc vízbe érkezésekor vad kapásra lettem figyelmes, pont a botjaim mellett álltam ezért pillanatok alatt be tudtam vágni a kapásnak. Vadul tépte még mindig lefelé a dobról a zsinórt a pontyom, óvatos fárasztás kezdődött mert a 3.5 Lbs botok nem éppen szoktak karikába hajlani a merevségük végett és a vékony is vékony húsú volt. Szépen lassan megadta magát a tükrös és hagyta magát fényképezni, látszott rajta hogy majd kicsattan az egészségtől a mélyvízi harcos, mérlegelésnél 15.80 Kg-ot mutatott a mérleg.

15.80 Kg arany színekben pompázó bőrponty

C&R

Folytattuk tovább a parittyázást, az előző nap 1-1 kg bojlit és pelletet illetve 3kg magot tudtunk bejuttatni a vízbe fejenként ami 180 gombócban fért el. A helyiek elmondása szerint sokszor van hogy a hangra jönnek a halak és azért is szoktak intenzíven etetni mert a hal a csobogást már összekötötte a táplálékkal. Delet mutatott az óra és folyamatos húzós kapás volt a jobbos botomra. Ráemelés után ugyan úgy ment a tó közepe felé a hal mint bevágás előtt. Ilyenkor nem én hanem a hal diktál és csak követni tudom a parton, a szomszéd állásban nem voltak ezért onnan folytatódott a fárasztás. A parthoz közel érve még volt pár kirohanása de ezután hagyta magát megszákolni. Az előző hal kistestvére volt 15.40Kg-al.

15.40 Kg Gyönyörű tükrös személyében

Délután egy kis csend következett, Karcsinak kapása sem volt tegnap este óta, ezért ő is frissítette a csalijait. Késő délután már a botjaim mellett tébláboltam mert tudtam hogy az este még rejtegethet meglepetéseket. A 4 órási etetés után pár perccel a balos boton kapás , amit gyors bevágás követett, fárasztás közben a középső botról is elkezdte valami tépni a zsinórt lefelé, ráemeltem a botra és két bottal a kezemben vártam hogy Karesz odaérjen. Dupla fárasztás ment egyszerre a parton. Megszákoltam a halamat , e közben halvesztés volt a Karesz kezében levő botomon. Látszott rajta hogy nem volt nagyhal mert a féket is alig alig húzta meg néha. A délutáni tükrös súlya 12.80 Kg.

12.80 Kg

Közeledett az este és már csak egy botot kellett frissítenem éjszakára, lassan sötétedni kezdett és mielőtt a bothoz nyúltam volna vad kapás jelentkezett. Vadul a tó közepe felé vette az irányt és lehúzott vagy 15 méter zsinórt. Az újammal próbáltam lassan fékezni a dobot és lassan elkanyarodott a hal balra. Szokatlanul vad volt a hal és valami rekordhalra számítottam, szákolás után egy nagyon egyedi és fura formájú pikkelyes halat tarthattam a kezemben. Mintha egy tekegolyót nyelt volna le egyben annyira kis duci volt és bárhogy tartottam a halat nem volt valami fotogén de a súlya 14kg fölött volt.

14.40 Kg Kis gömböc

Előttem az utolsó este és koromsötétség szállt a tóra. Két éjszaka semmit nem adott most miért történne másképp? Elhatároztam hogy nem adom fel és próbálok egy kis éjszakai etetést csinálni, folytattam a félórás 10 gombócos taktikát. Tíz órakor az egyik gombóc becsapódása után a középső botomnak a kapásjelzője fényjátékba kezdett és folyamatos erős vad füstölős kapásra lettem figyelmes. PPÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ , leraktam a spod botot és ráemeltem a botra, elemi erővel húzta a hal a damilt az orsóról lefelé. Társam már álomba zuhant és csak többszöri szólongatásra kószálódott ki a sátorból. Óráknak tűntek a percek nagyon lassan tudtam damilt nyerni a haltól fárasztás közben. Több mint 20 perce fárasztottuk egymást és már az előttem levő vízben forgolódott a hal, akár hányszor megpróbáltattam megpipáltatni vad védekezés volt a válasz és visszatört a 4 méteres vízbe. A 10ik pipáltatási próbálkozásnál adta meg magát egy pillanatra és akkor sikeresen meg tudtuk szákolni. Matracra fektetés után tudtam hogy megjött amire vártam. Hatalmas bánya tavi pikkelyes személyében ami 21 Kg-ot nyomott kereken. Látszott a halon hogy makk egészséges és nem sok horgot láthatott.

21 Kg szépségdíjas töves

Bányatavi erőgép

Az éjszaka további részében nem történt semmi említésre méltó, reggel ugyanolyan fáradtan keltünk mint ahogy lefeküdtünk. El kezdtünk összepakolni mert megint eleredt az eső és délben el kellett hagynunk a tavat. Meg győződésem hogy a legtöbb alkalommal ott vannak a halak csak nem mindig tudjuk kapásra ingerelni őket, de ha megtaláljuk a kulcsot a kapás eléréséhez akkor szép eredményt érhetünk el akár a horgászat utolsó perceiben is. Ha adott egy remek csali aminek a lehetőségét ki is tudjuk használni akkor a fényképezőgép memóriakártyája nem marad üresen!